Skapande i skolan

Teaterns olika delar kan utgöra en utmärkt plattform för samarbete och övning i samspel.
Varje individ är viktig, likväl som den helhet individerna tillsammans är med och skapar.
Finns en mer tydlig form för vad en samspelande grupp kan åstakomma?
För barn & unga i skolan kan jag erbjuda olika typer av skapande verksamhet allt utifrån önskemål och behov.
Kontakta gärna mig för att rådgöra kring din idé.

Så som Kulturrådet skriver om Skapande skola: – Alla barn och unga har rätt att få kulturella upplevelser som vidgar deras vyer, ger perspektiv och förståelse för världen de lever i och som möjliggör för dem att påverka och förändra sina och andras levnadsvillkor.

Förslag:
Gäller det Skapande Skola – projekt?
Vill ni låta eleverna prova något inom scenkonstområdet?
Har ni tankar angående att integrera skapande inom teoretiska ämnen?
Alltefter önskemål kan jag utforma program för enstaka tillfällen eller pågående under en längre period.
Tidigare har jag haft uppdrag som innehåller bland annat följande:

Teater: 

  • Scenografi-workshop: bygga modeller för scenografi,
  • skuggspelsteater,
  • teaterdockor: tillverkning och speltekniker,
  • dramatisering av egna berättelser eller andras sagor
  •  röst & rörelse för teaterscen
    Bild & Form:
  • teckning: kolkrita – att se ljus & mörker
  • keramik: kavla, skulptera, bränning och enklare glasyr

Här visar jag lite smakprov från olika skolprojekt

Se ljus & mörker

Kolkrita
Grundskolans årskurs 2

Skuggspel

Skuggspel, figurer & spel.

Vad är en skugga?

Skuggspel, figurer & spel,
Årskurs 1 – 4

Masken – om identitet
Med Unga på Operan
Årskurs 8